woensdag 23 oktober 2013

Herfstnaalden

Sommigen hebben herfstbladeren, wij bergen herfstnaalden.

zaterdag 19 oktober 2013

Ook in huis herfst.

De techniek van Anneke, gezien in de laatste bijeenkomst van QuiltPlus.
Op een gekleurde lap organza leggen. Dan sandwichen.
(onderlap, daarop vulling en daar weer bovenop de bovenlap met organza. Deze lagen vastzetten.)
Het geheel dan doorstikken met verticale lijnen. De bovenkant bewerken met de heatgun.
Bladeren maken van een dubbele laag organza en de nerven stikken.
Als laatste de blaadjes vastnaaien.

woensdag 9 oktober 2013

Crepe papier

Een aantal dagen geleden zag ik in een bericht van Marja Visser haar resultaten van het verven met gekleurd zijdevloei. Toen bedacht ik dat ik nog een stapel crepe papier had liggen. Het proberen waard.
Tonia en ik namen gelijk maar flinke lappen. Op de grond ligt het nat gespoten crepe papier op de lappen. De volgende dag haalden we het nog natte crepe papier eraf en hingen de lappen aan de lijn.
Wij zijn heel tevreden.

zaterdag 5 oktober 2013

herfst

Ieder jaar verheug ik me weer op de komst van de inktzwammen. Hoe ze van uiterlijk veranderen.
Het begint zo maagdelijk en later worden ze zo hekserig.

woensdag 2 oktober 2013

Verven met scheerschuim

Een week geleden waren we met onze QuiltPlus groep aan het verven met scheerschuim.
Het lijkt wel een beetje op sneeuwverven, ook de resultaten. Vorig jaar had ik dat ook al een keer gedaan. En op het forum waren er meer mensen mee bezig.
Op b.v. een placemat of in een lage bak spuit je een laag scheerschuim, egaliseren met de hand of iets anders. Dan druppel je er niet al te dikke textielverf (acryl kan ook) op en daarna kun je de verf verspreiden met een sate prikker of vingers of een kam. Net als bij marmeren.
Dan leg je je lap erbovenop en drukt dat iets aan. Voorzichtig die lap er dan aftrekken.
Met b.v. een oude creditkaart schraap je het scheerschuim eraf en laat de lap drogen. Vaak kun je meerdere keren een lap op dezelfde laag scheerschuim leggen of er nog wat verf bij druppelen.


vrijdag 20 september 2013

Lekker bezig

Zo leuk, allemaal bijpassende draadjes zoeken bij een quilt in wording.
Ik ben bezig losse blokken te maken en zet die als ze klaar zijn aan elkaar.
Werkt lekker makkelijk met de naaimachine.
Hoe ik dat later ga verbinden weet ik nu nog niet, maar daar bedenk ik vast wat op.

vrijdag 6 september 2013

huisjes

in Birmingham vorig jaar zag ik deze methode van werken met transferverf.
Het patroon wat je wil gebruiken, tekenen op papier. Ik heb A-3 formaat hier gebruikt.
Dan strak binnen de lijnen inverven met transferverf. Laten drogen.
Daarna met je strijkijzer overbrengen op synthetische stof. Bakpapier gebruiken. Op deze manier kun je precies het eindresultaat sturen.
Eerdere keren had ik in het wilde weg zonder vooropgezet plan strijkverf op papier aangebracht. En dan is het resultaat een verrassing. Vind ik heel leuk.